Hyvää oloa ja hyviä muistoja

Kuntoilu edistää terveyttä ja voi lievittää masennusta. Se lisää onnellisuuttamme ja hyvinvointiamme. Riittävä nukkuminen vaikuttaa keskittymiseemme, toimintaamme ja onnellisuuteemme. Univajeen seurauksena voi hyvät muistot unohtua.


Kuntoile enemmän – 7 minuuttia voi olla tarpeeksi


Olet hiljattain saattanut kuulla tieteellisestä 7 minuutin kuntoilusta, joka on mainittu mm. The New York Timesissa. Jos olet ollut siinä uskossa, että kuntoilu on jotain, mihin sinulla ei riitä aikaa, ehkä muutat mielesi, ja saatkin sen sopimaan aikatauluusi!



Kuntoilulla on terveyttä edistäviä vaikutuksia, ja se vaikuttaa positiivisesti onnellisuuteemme ja hyvinvointiimme. Sitä pidetään tehokkaana hoitokeinona masennuksen hoidossa. Tutkimuksessa, jota referoitiin Shawn Achorin kirjassa ”The Happines Advantage”, kolme masennuspotilasryhmää hoiti masennustaan kuntoilun eri yhdistelmillä. Tutkimuksen tulokset olivat yllättäviä. Vaikkakin kaikki kolme ryhmää kokivat parannusta voinnissaan ja onnellisuudessaan, seurannan arvioinnit osoittautuivat radikaalisti hyvin erilaisiksi:


”Ryhmät testattiin uusiksi kuuden kuukauden kuluttua, jotta voitaisiin arvioida heidän sairautensa uusiutumista. Niistä, jotka olivat ottaneet pelkästään lääkkeitä, 38 prosenttia oli vajonnut takaisin masennukseen. Yhdistelmäryhmä pärjäsi vertailussa hiukan paremmin, vain 31 prosenttia oli saanut masennuksen uudelleen. Suurin yllätys oli kuntoiluryhmä: heidän uusiutumismääränsä oli vain 9 prosenttia!”



Sinun ei tarvitse olla masentunut hyötyäksesi liikunnasta. Se voi auttaa sinua rentoutumaan, lisätä aivokapasiteettiasi ja jopa parantaa käsitystä omasta kehostasi, vaikket laihtuisi.


Nuku enemmän – et kärsi yhtä herkästi negatiivisista tunteista


Tiedämme, että nukkuminen auttaa kehoamme palautumaan, ja että se auttaa meitä keskittymään paremmin, ja olemaan tuotteliaampia. On käynyt ilmi, että se vaikuttaa myös onnellisuuteemme.


NurtureShockissa Po Bonson ja Ashley Merryman selittävät, miten nukkuminen vaikuttaa onnellisuuteen:

”Negatiiviset ärsykkeet ja muistot käsitellään mantelitumakkeessa: positiiviset ja neutraalit muistot hippokampuksessa, eli aivotursossa. Unenpuute vaikuttaa hippokampukseen suuremmin kuin mantelitumake. Tuloksena on, että unenpuutteesta kärsivät ihmiset eivät muista hyviä muistoja, mutta muistavat synkät muistot ongelmitta. Eräässä Walkerin tutkimuksessa unettomat opiskelijat yrittivät muistaa sanoja sanaluettelosta. He muistivat 81 % negatiivisista sanoista, mutta vain 31 % positiivisista tai neutraaleista sanoista, kuten ”auringonpaiste” tai ”eväskori"".


Näin nukkuminen vaikuttaa onnellisuuteen!



Lähde:

 

  • http://www.themindunleashed.org/2013/10/10-easy-things-that-will-make-you.html



Suomentanut englanninkielisestä lähteestä ja kirjoittanut: Marica Riuttaskorpi


Kansalaisviestin 4.12.2013



 



Jaa