Sunnuntai 24. maaliskuuta. Nimipäivää viettää Kaapo, Gabriel, Kaapro, Kaappo

Pysähdy, kuuntele ja ole läsnä

Kuva: Oksana Kuzmina / 123rf.com Hyväksyvä tietoinen läsnäolo on rentoutus- ja stressinhallintamenetelmä, joka säännöllisenä harjoitteluna parantaa keskittymiskykyä ja unen laatua sekä lisää elämäniloa ja energisyyttä. Kun juttelee toiselle ihmiselle, on hyvä kuunnella loppuun asti, mitä hän sanoo. Ole rehellinen itsellesi ja kerro miltä tuntuu. Sano ääneen, jos tunnet itsesi ärtyneeksi, loukatuksi tai painostetuksi. Uudet toimintatavat ja itsensä ymmärtäminen lisäävät läsnäoloa omassa elämässä.

 

 

Lempeässä ja sallivassa läsnäolossa on hyväksyttävä asiat sellaisina kuin ne nyt on eikä toivota niiden olevan toisin. Ei kannata juuttua ajattelemaan ”ei sellaista voi tehdä” tai ”eihän minulla ole tapana”.

 

 

Tavoitteenamme on, että tiedostamme miltä meistä nyt tuntuu. Tiedostan ja hyväksyn tunteeni. Havaitsen mitä nyt tapahtuu itsessäni ja ympärilläni. Seurauksena koen vähemmän stressiä ja murehdin vähemmän.

 

Läsnäolo, kosketus ja välittäminen kietoutuvat yhteen. Kosketus välittää viestin siitä, että olen tässä hetkessä juuri sinua varten. Läsnäolossa voi seurata omaa hengitystä, mutta mielessä risteileviin ajatuksiin ja tunteisiin ei kiinnitetä huomiota. Ihmisyyden perustaan kuuluu kuunteleminen ja toisista ihmisistä kiinnostuminen.

 

Kuuntelemalla kehoaan ja hyväksymällä siihen sisältyvät tunteet, voi rentoutua ja olla läsnä nyt-hetkessä. Usein ihminen ei huomaa eikä pohdi reaktioitaan, tunteitaan, käytöstään, arvojaan ja epäilyksiään siihen kaikkeen mitä kohtaa päivän aikana.

 

Jos emme elä nykyhetkessä läsnä olevina, menetämme jotain elämässä arvokasta. Samalla emme huomaa henkilökohtaisen kasvun ja muuttumisen mahdollisuuksia. Opittuamme aistimaan ympärillämme ja itsessämme olevaa, saamme väljyyttä nykyhetkeen. Saamme lisää kykyjä valita reagointitapamme miellyttäviin ja epämiellyttäviin asioihin.

 

 

 

Näin voit harjoitella hyväksyvää tietoista läsnäoloa:

 

  • Lähde kävelylle. Pysähdy luonnossa. Kuuntele kehoasi. Huomioi hengityksesi, huomaa tunteesi. Elämästämme tulee helpompaa, kun opimme tunnistamaan kehomme viestejä.
  • Kehitä joustavuutta. Stressaavassa tilanteessa älä enää toista vanhaa kaavaa. Katso tilannetta avoimesti ja joustavasti, jotta voit muuttaa toimintatapaasi. Voit sanoa ei, ehdottaa muuta tai tarvittaessa antaa periksi.
  • Arjen muutos alkaa pysähtymisestä. Joskus se tarkoittaa oravanpyörän pysäyttämistä.
  • Kohtaa kipu. Hellitä taistelusta ja ole kiinnostunut kivustasi.
  • Paina jarrua loputtomalle suorittamiselle. Uupumisen hälytysmerkkeihin kuuluvat mm. ilottomuus, kiinnostuksen ja motivaation puute.
  • Säännöllisen liikkumisen avulla opimme tekemään entistä enemmän itseämme ravitsevia juttuja.

 

 

Teksti: Marko Olander / Kansalaisviestin 11.10.2018



Jaa