Sunnuntai 24. maaliskuuta. Nimipäivää viettää Kaapo, Gabriel, Kaapro, Kaappo

Stressaaviin tilanteisiin auttavat sekä liikunta että pysähtyminen

Kuva: Ion Chiosea / 123rf.com

Liikunnalla saat aisoihin sekä stressin että makeanhimon. Ärsyttäviin tilanteisiin voi varautua. Niiden ilmaantuessa voi pysähtyä ja ottaa käyttöön uusia toimintatapoja. Myönteiset tunteet auttavat stressin hallinnassa.

 

 

Stressaatko töissä ja kotona? Palaako pinna läheisten kanssa? Ärsyttääkö? Oletko hermostunut? Stressaavasssa tilanteessa aivot tulkitsevat asiat uhkaavina, jolloin ihminen helposti hermostuu. Arjen olosuhteet ja ihmisen voimavarat vaikuttavat siihen, miten vaivattomasti ihminen säilyttää rauhallisuutensa haastavissa tilanteissa.

 

Stressi määritellään tilanteeksi, jossa ihminen kokee vaatimusten ylittävän hänen resurssinsa. Stressin hallinnassa auttavat toisten tuki, palaute ja myönteiset tunteet. Stressitöntä elämää haetaan downshiftauksesta, mindfulnessista ja meditaatiosta. Stressitöntä elämää ei ole mahdollista elää, mutta pystymme aktiivisesti toimimaan palautumisen puolesta. Palautumiseen liittyvät hyvä uni, liikunta ja ruokavalio. Sitä edistää mukava tekeminen.

 

Lyhytkestoinen stressi aiheuttaa yliaktiivisuutta ja tunnekuohuja. Pitkittynyt stressi ja ongelmat palautumisessa voivat aiheuttaa lamaannuttavaa apatiaa, unettomuutta, uupumusta ja loppuun palamista. Muisti ja oppiminen hidastuvat. Tunteiden säätely vaikeutuu. Työuupumus kehittyy pitkän ajan kuluessa. Työpaikalla pitäisi olla selvät tavoitteet ja vaatimukset, työyhteisön sisäinen luottamus ja rakentava palaute toimivaa.

 

Liikuntaa harrastamalla saa kuriin kaikki stressin aiheuttamat kielteiset oireet, muun muassa makeanhimon. Omaa paineensietokykyään voi arvioida luettelemalla paperille tilanteita, joissa huomaa hermostuvansa. Näissä tilanteissa voi pysähtyä miettimään uusia toimintatapoja.

 

Kaikkiin stressaaviin tilanteisiin ei voi täysin varautua. Kannattaa keskittyä siihen, mikä on juuri nyt hyvin. Stressin hallinta vaatii useita toistoja kuten mikä tahansa muukin uuden taidon oppiminen.

 

 

Lähteet:

 

  • Kuinka nollata stressi työpäivän jälkeen, Elina Pajunen, Aamulehti 8.5.2017
  • Stressitön elämä on mahdotonta, Laura Myllymäki ja Päivi Lakka, Aamulehti 4.1.2017
  • Hillitse hieman, Jenny Belitz-Henriksson, Yhteishyvä marraskuu 2014
  • Stressi ajaa ihmistä eteenpäin, Minni Soverila, Aamulehti 15.7.2014
  • Paniikki pois!, Laura Kosonen, Uniikki 3/2014
  • Stressi ja makeanhimo aisoihin, Kunto plus 16/2005

 

 

Teksti: Marko Olander / Kansalaisviestin 2.10.2017



Jaa